روايه كاملة للكاتبة المبدعه ميار ممدوح مكتملة لجميع فصول الرواية انقذني
دي بقت عيشة تقرف بجد
فيه اي ياماما بس اللي حصل.
اتنيلي انتي كمان الساعة 9 الصبح ولسه مصحيتيش
9 الصبح! وهو ده متأخر.
انتي بتردي عليا كمان ده ايه قلة الأدب دي قومي حضري الفطار لاخواتك
بضيقحاضر.
قومت عملتلهم الفطار وانا مش شايفة قدامي ڠصب عني وقعت حبة من الاكل ع الارض.
يخربيتك ايه اللي نيلتيه ده
انا اسفة ياماما مش قصدي بس لسه صاحية ومش شايفة قدامي
اسفة ايه. ده لو باباكي عرف هتبقى وقعتك سودا
لا عشان خاطري متقوليلهوش يا ماما انا اسفة مش هعمل كدا تا....
اتجاهلت كلامي وراحت قالتله.
انت ي محمود تعالي شوف بنتك هببت اي
_فيه اي بس عملت اي المصېبة دي.. يانهار اسود اي اللي عملتيه ده انتي متخلفة انا مش بشتري الحاجات دي بفلوس
وفضل يزعقلي جامد وكنت خاېفة منه اوي وعيطت.
انتي يازفتة
بحزننعم ياماما
انتي كمان هتعيطيلي اي الدلع ده مش انتي اللي جبتيه لنفسك
نعم يا ماما كنتي عايزاني ف حاجة.
انتي بتتجاهليني يعني
لا انا مش قصدي والله.
انزلي وصلي اختك الجامعة يلا
يا ماما ما هي كبيرة وتعرف تروح لوحدها اوصلها ليه.
انتي تسمعي كلامي من غير ما تعترضي فاهمة
حاضر
بعد ما مشيت قالت
ماتنزلي وتغوري ريحينا من وشك
سمعت الكلام واتضايقت اكتر بس اعمل اي كله جوايا كل يوم اسمع الكلام ده ومتعودة عليه و حاسة اني ف سجن كأنهم بيكرهوني طب انا عملتلهم اي في حياتي عشان يعاملوني بالشكل ده.
يلا يا وعد انا خلصت
ماشي انا جاية اهو.
نزلت معاها ووصلتها الجامعة دي شهد اختي
بعد مروحت البيت.
جيت البيت لقيت ماما اتلسعت في ايديها سمعت صوتها وهي بتصوت بس بصوت واطي بسبب ۏجعها من الحړقة .
الف سلامة عليكي يا ماما انتي كويسة
انتي ايه اللي جابك ما كنا مستريحين منك هو كل ما تيجي كده لازم اتلسع.. بتريقةوشك حلو علينا
دخلت الاوضة وانا نفسي اعرف انا عملت اي ف حياتي عشان اتولد في البيت ده.
دخلت اصلي وادعي ربنا محدش حاسس بيا غيره هو اللي عارف كل اللي جوايا وكل اللي بشوفه.
روحي جيبي اختك يا زفتة
حاضر
نزلت جيبتها ورجعت.
عملتي ايه ياحبيبتي وحشتيني
فرحت اوي ومكنتش مصدقة نفسي أخيرا قالتلي كلمة حلوة!!
الحمدلله يا ماما وانتي وحشتي..
هو انا بكلمك انتي!!
اتحول فرحي لحزن وقولت فنفسي اكيد يعني الكلمة الحلوة مش هتبقي ليا هو انتي متفاجئة ليه.
الحمدلله ياماما ياحبيبتي وانتي وحشتيني اوي
وقالتلها ادخلي نامي واستريحي ياحبيبتي والزفتة وعد هتعملك الاكل
حاضر يا ماما
بيني وبين نفسي وانا سامعة كل حاجة وبحزن..هي ليه ماما مش بتعاملني زي شهد. طب هو انا مش بنتها و هي بنتها ولا انا غريبة ليه بتهزأني دايما قدام اخواتي وتحرجني وتطلعني وحشة قدام كل الناس هو انا وحشة بجد.. انا بقول كده بردو.
ماما انا هدخل انام.
انتي مش هتعملي
ايه هو انتي مبيهمكيش غير نفسك ايه الأنانية دي
ااه نسيت ا انا اسفة.
يلا اعمليلها انتي لسه هتلكي
عملتلها وانا عمالة اتكلم نفسي طب ليه اختي مبتدافعش عني ولو بنص كلمة طيب هي متعرفنيش دايما ماما ف صفها وهي ف صف ماما.
بعد معملت..
اقدر انام دلوقتي
ياريت عشان انا زهقت منك
نمت وانا جوايا تراكمات كتيير اووي مبقتش عارفة اهرب بيها فين معنديش حد احكيله ولا حد حاسس بيا ولا صحاب ولا اخوات ولا أهل بس عارفة اني عندي ربنا هربت من كل تفكيري بالنوم هو الحاجة الوحيدة اللي بتريحني بس مش بتريحني علطول بردو بصحي علي زعيق وشتايم.
صحيت بعدها بساعتين كده.
الساعة 7 الصبح
سمعت صوت اختي بتتكلم في التليفون وبتضحك بطريقة مش محترمة خالص قومت جري عليها.
شهد اي اللي انتي بتعمليه ده وازاي بتتكلمي كده.
كان صوت التليفون عالي وسمعت صوت ولد مش صوت بنت خالص صوت غليظ وباين اوي انه مش بنت.
قالت طب انا هقفل دلوقتي ماشي ياقلب باي
انتي متخلفة ازاي تكلميني وانتي عارفة اني بتكلم في التليفون
بتكلمي مين يا شهد
انتي مالك اصلا
انا اختك ومن حقي اسألك وعارفة مصلحتك.
مش انتي اللي هتعلميني اعمل اي ومعملش اي وبس متقوليش اخوات بس عشان انا مش شبهك في أي حاجة اصلا واختك بالاسم بس ومتدخليش في حاجة تخصني تاني ماشي يلا غوري من وشي
جريت على ماما قولت احكيلها بيني وبينها عشان تخلي بالها من شهد.
ماما انا عايزة اقولك على حاجة بس خليها سر بيني وبينك ومتقوليش لشهد.
خير. عملتي مصېبة اي تاني
ماما انا صحيت لقيت شهد بتكلم واحد في التليفون وسمعت صوته.
انتي متخلفة اي اللي انتي بتقوليه ده ازاي تقولي علي اختك كدا
انا مش بكدب ولو مش مصدقاني اسأليها كانت بتكلم مين في التليفون.
انتي بجد قليلة الادب تلاقيكي انتي اللي عملتي كدا وجاية تلبسيها في اختك
بصيتلها پصدمة انا مستحيل اعمل كده.
انا هجيبلك اللي يربيكي كويس ي محمود بص بنتك هببت اي تاني
_ ايه في ايه عملت اي المصېبة دي تاني
بتقول انها سمعت اختها بتكلم واحد شوف قلة الأدب بتتهم اختها ازاي
بابا مكانش عارف ايه اللي صح بس اول حاجة عملها راح لاوضة شهد.
_شهد.. صحيح الكلام اللي قالته اختك
قالت اي يابابا
_بتقول ان انتي بتكلمي واحد
بعياط متنكر ايه يابابا اللي بتقوله ده انت بتتكلم بجد هي قالت كده
_ايوة
يخربيت الكدب ده انا لسه سمعاها من شوية بتكلم واحد وبتقول كلام مش محترم وحذرتها قولتلها اني هقولك بس مفتنتش عشان اختي تقوم هي ملبسهالي ايه الوحاشة دي بجد ياريت ماكان عندي اخت زيك
طبعا بابا صدق كلامها مانا اللي دايما كدابة.
كنت واقفة مكاني مش مصدقة اللي بيحصل.
انا بردو!!!
_انتي مقرفة بجد ياريتك
ما جيتي الحياة ولا شوفت وشك بتقولي على اختك ان هي عملت حاجة انتي اللي عملتيها
فضل و يزعق فيا.
من كتر الصدمة اللي كنت فيها دخلت الحمام وفرغت كل دموعي وكل التراكمات اللي جوايا وقعدت اكلم نفسي وابص في المراية..
بعياط وحزن شديدهو انا ليه بيحصل معايا كده ليييه.. ليه انا الۏحشة اللي في البيت واللي بتكدب ومحدش بيصدقها والفاشلة وكل حاجة وحشة هما ليه بيعاملوني كده انا مش قادرة استحمل 19 سنة كل يوم زعيق وضړب انا بجد لو حد كان ف مكاني كان اڼتحر او كان عمل اي حاجة فنفسه بس انا معملتش كده عشان إيماني بربنا قوي ومقدرش اڼتحر لأي سبب بس انا مش قادرة استحمل ومش بإيدي حاجة اعملها بجد تعبت تعبت.. انا مستحيل أفضل في البيت ده ثانية واحدة بعد كده.
انا عرفت انا هعمل اي....
البارت 2..
انا عرفت انا هعمل اي...
وفجأة
الباب كان بيخبط جامد
افتحي يا زفتة
...
انتي ياحيوانة مبترديش ليه
فضلت تتكلم ومفيش رد بردو
تعالي ي محمود شوف بنتك مبتردش ليه لايكون جرالها حاجة
_ان شالله تتحرق انا مليش دعوة
ده علي اساس اني خاېفة عليها يعني انا عايزة ادخل الحمام
فضلت تفتح الباب ومفيش اي استجابة
في الاخر زقته جامد لحد ما اتكسر
الحق ي محموود بنتك مش موجودة
_راحت فين الداهية دي
هربت.. هربت مننا ي محمود هي فاكرة اي اننا ھنموت عليها دي قليلة الادب و متخلفة بتهرب من بيتها!! خليها بقا تقعد في الشارع
_والله انا مش هسيبها
فضلوا يحاولوا كتير يدوروا عليها بس ملقوهاش
ف حتة تانية
فضلت أجري طول مانا ماشية في الشارع مش عارفة اروح فين ولا اجي منين معنديش ولا هدوم ولا اكل ولا حتي معايا فلوس بس هربت من السچن اللي كنت فيه.
كنت بجري وانا مڼهارة ومش قادرة اركز من قلة النوم بنام ساعتين بس وعينيا مليانة دموع انا اي اللي خلاني هربت هو اه ارتحت من اللي بشوفه بس هتعملي اي ي ست وعد وانتي مش لاقية حتي مكان تقعدي فيه لا لا انا مش قد اللي عملته ده بس لازم اجمد كدهفضلت أجري كتير اوي.
فجأة
اتخبطت ف عربية.
كنت حاسة بدوخة وعيني عمالة تقفل وتفتح ومش قادرة لحد ما اغمى عليا.
انتي كويسة
..
يابني دي مغمي عليها تعالي بسرعة موديها المستشفي
ماشي يلا
في المستشفي
فضلوا مستنين في الانتظار لحد ما ييجي الدكتور ويطمنهم
خير يادكتور هي عندها ايه
هو حضرتك زوج المړيضة
لا
طب ممكن اتكلم مع أي حد من قرايبها
لا مفيش حد هنا قريب ليها بس ممكن تقولي هي عندها ايه
للأسف المړيضة عندها کانسر في الډم من شهر بس هي ليه مكانتش بتتعالج!
عندها ايه
زي ما قولت لحضرتك فوق وكمان نسبة علاجها
متوسطة وتقدر تخف بس لو بدأتوا علاج من دلوقتي عن اذنكم
اتفضل يا دكتور
خير يا ابني حصلها حاجة
لا يا ماما بس طلع عندها کانسر في الډم
ايه ياساتر يارب
طب هنعمل ايه يا ماما
ناخدها البيت معانا لحد ما نعرف بيتها
طب مش هنقولها انها عندها کانسر
اكيد هي عارفة
انا هدخل اشوفها صحيت ولا لا
ماشي ياحبيبي
ممكن ادخل اشوفها يا دكتور
اكيد اتفضل بس متطولش عشان متتعبش
تمام
في الاوضة
فوقت بس حسيت اني مش قادرة اتكلم من التعب ومش عارفة انا فين لقيت واحد دخل.
عاملة ايه دلوقتي كويسة
هو انا فين!وانت مين
انتي في المستشفي
مستشفي ليه ايه اللي حصل
انا خبطتك من غير ما اقصد انا اسف بس كان باين عليكي دايخة
اه افتكرت هو انا همشي امتي.
لما تتعالجي الاول وبعدين نوصلك بيتك..
پخوفلا انا مش عايزة اروح البيت ارجوك لا
ليه بس ايه اللي حصل
..
طب ممكن تيجي معايا انا و ماما البيت لحد ما تشوفي حتة تقعدي فيها
لا انا كده هتقل عليكوا كفاية انكوا تعبتوا نفسكوا وجبتوني المستشفي انا متشكرة ليكم جدا.
لا العفو ده واجبي
ممكن أسألك سؤال يا..
وعد اسمي وعد.
اسمك جميل اوي
شكرا.
حكايتك ايه
انا اسفة بس مش هقدر احكيها.
لا عادي اللي يريحك
مامته دخلت..
ازيك يا حبيبتي عاملة ايه دلوقتي
الحمدلله يا طنط انتوا تعبتوا نفسكوا بجد.
ولا تعب ولا حاجة ياقلبي احنا اسفين عشان خبطناكي انتي كويسة دلوقتي
ربنا يخليكي يا طنط.
ممكن حد يجيبلي الدكتور.
حاضر
الباب بيخبط..
اتفضل يا دكتور.
الف سلامة عليكي يا انسة وعد عاملة ايه دلوقتي
الحمدلله يا دكتور. هو انا ممكن اخرج دلوقتي عادي
تخرجي ازاي بس لما تتعالجي الاول
مش انا اتعالجت خلاص.
انتي اتعالجتي من الخبطة بس لسه متعالجتيش من المړض
پصدمةمرض!! مرض ايه
هو حضرتك متعرفيش انك عندك مرض الکانسر
عندي ايه!!!!!
البارت 3..
هو حضرتك متعرفيش انك عندك مرض الکانسر
عندي ايه!!!!!
انا اسف يا انسة وعد بس الظاهر مكنتيش تعرفي وانا فاجئتك
عن اذنكم
مفوقتش من الصدمة الا لما لقيتهم بيقولولي اني ممكن اخرج النهاردة وأكمل علاج في البيت حاولت اتظاهر بالقوة واني عادي بس كل ده مكتوم جوايا.
في البيت
اتفضلي يا وعد ياحبيبتي استريحي جوا وانا هحضرلك اكل تاكليه
لا شكرا يا طنط انا مش عايزة حاجة.
ودخلت الاوضة وقفلت عليا الباب.
قعدت محاوطة رجلي بإيدي وبعيط.
فضلت افتكر كل حاجة واتكلم مع نفسي ايوة كان عندي اعراض من شهر وانا معرفش ان هو عندي ازاي بس طب انا كده ھموت ولا اعيش.. عادي كده كده مش فارقة هروح اقابل جدتي الوحيدة اللي كانت بتعاملني كويس وسابتني ومشيت سابتني مع اهلي اللي بيعاملوني اوحش من الغرب اللي دايما بيكرهونيربنا يرحمك وحشتيني اوي يا جدتي.
الباب بيخبط..
الاكل يا وعد
فنفسي.. انا مش عايزة اكل بس مش هينفع اكسفهم اكتر من كده ماشي اتفضل
فتح
الباب وحط الاكل بس قبل مايمشي..
ايه ده انتي معيطة ولا ايه
لا لا عادي مفيش.
انتي ممكن تعتبريني اخوكي وتحكيلي
لا انا تمام متقلقش.
ممكن أسألك سؤال
اتفضل.
هو انتي ازاي مكنتيش تعرفي ان عندك کانسر
عيطت ومردتش.
اهدي اهدي.. انا اسف والله مش قصدي اخليكي ټعيطي
بعياطهما السبب
هما مين والسبب في ايه
اهلي السبب في اني مبقاش عارفة الموضوع ده.
ازاي
محدش