روايه كاملة للكاتبة المبدعه ميار ممدوح مكتملة لجميع فصول الرواية انقذني
ي محمد انت بتفكر ف حاجة
..
باستغرابمحمد!!
اا ايوه ي حبيبتي في حاجة
انت مش معايا خالص
لا انا معاكي اهو معلش الشغل مضايقني شوية
طب ليه ماخدتش اجازة
لا ي حبيبتي مانتي عارفة مبحبش أقصر ف الشغل
طيب
العيلة كلها أكلت مع بعض وكانوا مبسوطين الا محمد اللي كان دايما متضايق وبيفكر..
عدي شهر ومفيش اي حاجة اتغيرت محمد مشغول طول الوقت ف تفكيره بوعد وسارة ملاحظة ده ووعد قافلة على نفسها ومش عايزة تكلم حد.
عند وعد..
قعدت مع نفسها واتكلمت انا خلاص قررت انسي الموضوع ده مش مهم محمد ليا ولا مش ليا اكيد مش هعرف ابطل احبه بس اللي ربنا يكتبه انا راضية بيه حتي لو مش هيكون ليا لازم اطلع من اللي انا فيه ده انا مش هزعل عشان خاطر واحد اتجوز وخلاص مبقيناش لبعض
وقررت اخرج زي ما ماما و شهد قالولي يمكن ابقي احسن شوية.
نزلت راحت مطعم وقعدت في ترابيزة لوحدها كانت بتاكل وتحاول تفرح على قد ماتقدر..
وخلصت وجت تخرج لكن فجأة لقيت محمد كان داخل المطعم بس لوحده..
كانت بتحاول تهرب منه قبل ما يشوفها بس ملحقتش.
وعد
محمد! انت ايه اللي جابك هنا!
ايهلا ابدا انا باجي هنا علطول
اه صحيح.. معزمتناش يعني علي يوم فرحك ع العموم براحتك.. الف مبروك.
وجت تخرج بس هو وقفها.
ازاي ي وعد.. ازاي عايزاني اعزم اكتر واحدة حبيتها ف حياتي ف يوم فرحي ازاي ابقي بتجوز عشان انساكي واشوفك قدامي ف فرحي وأفضل اتقطع ازاي مقدرش اعزمك ف يوم زي ده
عن اذنك ي محمد احنا مفيش بينا حاجة دلوقتي ومينفعش نقف كده انت دلوقتي متجوز الكلام ده فات أوانه خلاص.
انا مش قادر اعيش من غيرك ي وعد ليه عملتي فيا كده
انا اللي عملت! عموما انا عايزة اقولك حاجة.. انا بشكرك انك انقذني من المۏت وساعدتني وعرفتني اني عندي کانسر وانا الحمدلله اتعالج وخفيت شكرا انك كنت ف حياتي اخويا وانا معنديش اخوات ولاد انا مش هينفع بعد كده اشوفك تاني وهحاول انساك وابطل احبك وانت كمان لازم تعمل كد..
ايه قولتي
اټصدمت مكاني ومستوعبتش اللي قولته الا بعد ما قالي..
احم.. قصدي يعني كنت.
وعد متكدبيش علي نفسك انتي قولتي انك بتحبيني طب ليه كدبتي عليا في الأول وخليتيني اتعذب كل ده
بحزنمحمد ارجوك كفاية بقا فوق انت دلوقتي متجوز.
وسابته ومشيت قبل ما يكمل كلامه.
كانت بالصدفة سارة واقفة من بعيد بتبص عليهم واتفاجئت ان محمد كان واقف مع واحدة وافتكرت ان هي اللي سلمت عليه يوم الفرح بتاعهم وكان باين عليها الحزن جدا.
طبعا هتسألوا ايه اللي يخلي سارة تنزل ف نفس الوقت وتروح نفس المكان
سارة دايما كانت مركزة مع محمد وكانت واخدة بالها انه فيه حاجة واخدة تفكيره وحاسة انه مش مبسوط معاها فضلت الشكوك في دماغها ف قررت تراقبه في الأماكن اللي هيروحها غير الشغل.
بعد ماروح محمد البيت وكان شكله تعبان جدا و متضايق..
كنت فين ي محمد
كنت ف الشغل ي سارة هكون فين يعني
روحت فين بعد الشغل
هو فيه ايه هو تحقيق
لا مش تحقيق بس انت جوزي ومن حقي اسألك
بعصبية لو سمحتي ي وعد سيبيني انا تعبان من الشغل ومش طايق نفسي
وعد!!!!
________________________________________________
البارت 8 والاخير..
بعصبية
لو سمحتي ي وعد سيبيني انا تعبان من الشغل ومش طايق نفسي
وعد!!!! للدرجة دي هي شاغلة تفكيرك
محمد قعد وقت يستوعب اللي قاله.
ا..معلش ي سارة اتلغبطت وبعدين هي مين دي قصدك ايه!!
وعد ايوة انا شوفتك وانت واقف معاها النهاردة وعايزة اتأسفلك
اټصدم من ردة فعلها.
تتأسفيلي.. تتأسفيلي علي ايه!
عموما انا عايزة اطلق
تطلقي!! اي اللي انتي بتقوليه ده ي سارة احنا متجوزين من شهرين
ايوة ي محمد انا عايزة أطلق عارف ليهعشان انت مش بتحبني ي محمد ولا عمرك حبتني وانا كمان مش بحبك والظاهر اننا نفس الظروف انا مرضتش اقولك اني مڠصوبة ع الجواز دي بسبب ماما هي اللي قالتلي أوافق وانا بحب حد تاني وأنت كمان بتحب واحدة تانية احنا محبيناش بعض ومش متفاهمين الحب هو أساس التفاهم
ا.. انتي بتتكلمي بجد ي سارة
ايوة ي محمد وبشكرك كمان عشان ماما كده ممكن توافق اني اتجوز كريم ربنا يوفقك ف حياتك ويسعدك
انتي بجد جميلة أوي ي سارة وانا مكنش قصدي انك تتجرحي بسببي بس عندي طلب ممكن تخلينا اخوات عشان تثبتيلي انك مش زعلانة
مش زعلانة خالص بجد انا فرحت اوي ومكنش قصدي اضايقك انا بس كنت بتأكد انت بتحبني ولا لا عشان اعرف هنكمل مع بعض ولا لا وحاضر هنبقي اخوات
ربنا يسعدك انتي و اللي بتحبيه ويوفقك معاه
ربنا يخليك ي احسن اخ يلا انا هروح اعمل إجراءات الطلاق وأبلغ ماما
يلا
بلغت مامتها وفهمتها واطلقوا وكانوا مبسوطين وف نفس الوقت زعلانين عشان جرحوا بعض بس خلاص كل واحد هيبقي مع اللي بيحبه..
وبعد ماخلصت شهور العدة اتقدملها واتجوزوا وكانت سعيدة جدا معاه
عن وعد..
حبيبتي
نعم ي ماما.
عندي خبر ليكي حلو
قولي ي ماما بسرعة.
انا بلغت ابوكي انك خلاص مش هتتجوزي اللي اسمه مالك ده عشان مش بتحبيه
تمام يعني وافق
اه هو عايز راحتك ي حبيبتي مع اللي انتي عايزاه مش هنغصب عليكي تتجوزي حد مش بتحبيه
ربنا يخليكي ليا ي احلي ماما في الدنيا. وحضنتها
الباب بيخبط..
انا هروح افتح الباب
لا استني ي ماما انا هفتح.
ماشي ي حبيبتي
فتحت الباب..
اي ده محمد انت ازاي جاي هنا!
بضحكجيت على رجلي عادي
ي سلام ومراتك عارفة بقا.
قصدك طليقتي
اي ده ي محمد انت طلقتها !!
يمكن عشان انا مش بحبها وبحب واحدة تانية مثلا!
بس هي ملهاش ذنب انك تطلقها عشان خاطر واحدة تانية وهي بتحب..
شششش
وانتي مين قالك انها بتحبني يعني
ايه
بصي ي ستي انا وهي مبنحبش بعض ومش متفاهمين وهي بتحب واحد تاني وانا بحب واحدة تانية ف اتفقنا واطلقنا
بس انت كده جرحتها واكيد هي زعلانة.
بالعكس دي كانت فرحانة اوي لما عرفت اننا هنتطلق عشان تتجوز اللي بتحبه
بجد
بجد اوي كمان
احم.. ايوة وانت جاي ليه يعني انا مالي
اصلي كنت جاي اقولك اني رايح اتجوز
اييه !
دخلت
اي ده محمد ازيك عامل اي بغمزة هتتجوزها بقا زي ماقولتلي
يادي النيلة بوظتي انتي كل حاجة
ايه ده ي محمد انت هتتجوزني انا
هو ف الوقت ده مكنش عارف يعمل اي واتحرج وكده وكان باصص لشهد بصة غيظ..
احم.. انا بقول اروح انا دلوقتي شكلي جيت ف وقت مش مناسب
باستفزازحسابك معايا بعدين
انت بتضحك عليا !!
لا مش بضحك عليكي مانا هروح اتجوز فعلا
مين!
واحدة كده عارفة نفسها
محمد ارجوك انت هتتجوز بجد مين
انتي ذكية ي بت يعني هطلق سارة عشان خاطر مين غيرك يعني
طب حيث كده انا مش موافقة.
مش مهم انتي توافقي علي فكرة
وسعي كده عشان عايز ادخل
تدخل ليه بقا إن شاء الله.
لا مفيش اصلي رايح اطلب ايد بنت خالتي
دانا اقټلك
ده لو عندي بنت خالة اصلا
طب ادخل بقا عشان انت عمال بتستفزني
ليه بس بتغيري
ابقي سلملي علي بنت خالتك
ودخلت وكان قاعد يضحك..
السلام عليكم ازيك ي عمي
_وعليكم السلام اتفضل ي حبيبي
انا جاي طالب ايد القمر وعد.. اا قصدي الآنسة وعد ي عمي
_وانا الاقي عريس زيك لبنتي فين ي حبيبي طبعا انا موافق بس اهم حاجة وعد توافق
وهي كانت سامعة كل ده ومش مصدقة من الفرحة..
دخلت بخجلانا موافقة ي بابا
وقدمت الاكل وطلعت جري ع الاوضة.
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
اول
م سمعت الجملة دي مكنتش مصدقة وكنت طايرة من الفرحة هو ده عوضي اللي كنت بتمناه ف الدنيا .
عدي عشر سنين وكان هو سندي اللي ف الدنيا وعمره م اتغير معايا وكان طول العمر جنبي ومازلت لسه بغير كل ما يكلمني عن بنت خالته اللي هي مش موجودة اصلا وببقا بغلي من جوايا كده.
في بيتنا..
الباب بيخبط..
اي ده محمد!!انت ازاي جاي هنا.
بضحكجيت علي رجلي عادي
بضحكي سلام ومراتك عارفة بقا.
وبعدها فضلنا نضحك واحنا بنفتكر ذكرياتنا زمان ساعة اما جه يتقدملي..
دمت لي سندا ومنقذا طوال حياتي.
تمت
________________________________________________
احم عايزة تشجيع وكدا دي تاني
رواية أنقذني_من_الموت
بقلمي ميار_ممدوح
كل سنة وانتوا طيبين وعيد سعيد
هحضرلكوا سكريبت مفرفش كده ان شاء الله