روايه كاملة للكاتبة المبدعه ميار ممدوح مكتملة لجميع فصول الرواية انقذني
المحتويات
منهم كان مهتم ليا دايما بيعاملوني أوحش معاملة انا مش عارفة ليه بيكرهوني.
انتي بتتكلمي عن اهلك بجد
بحزنانا بردو مش عارفة ازاي اهلي وبيعاملوني كده
طب وهو ده السبب انك كنتي بتجري في الشارع وانتي بټعيطي
Flash back..
من كتر الصدمة اللي كنت فيها دخلت الحمام وفرغت كل دموعي وكل التراكمات اللي جوايا وقعدت اكلم نفسي وابص في المراية..
بعياط وحزن شديدهو انا ليه بيحصل معايا كده ليييه.. ليه انا الۏحشة اللي في البيت واللي بتكدب ومحدش بيصدقها والفاشلة وكل حاجة وحشة هما ليه بيعاملوني كده انا مش قادرة استحمل 19 سنة كل يوم زعيق وضړب انا بجد لو حد كان ف مكاني كان اڼتحر او كان عمل اي حاجة فنفسه بس انا معملتش كده عشان إيماني بربنا قوي ومقدرش اڼتحر لأي سبب بس انا مش قادرة استحمل ومش بإيدي حاجة اعملها بجد تعبت تعبت.. انا مستحيل أفضل في البيت ده ثانية واحدة بعد كده.
انا عرفت انا هعمل اي
لفت نظري شباك الحمام
احنا ساكنين في آخر دور وفوق فيه السطح علطول والشام اللي الحمام ده بيطلع ع السطح.
خرجت منه وقفلته من بره ونزلت بسرعة وهربت بعيد عن البيت.
مكنتش عارفة اروح فين ولا اجي منين فضلت أجري طول الشارع لحد ما خبطتني عربيتك وفوقت في المستشفي.
Back...
هو ده اللي حصل.
بجد انتي ازاي كنتي عايشة ف كل ده وكنتي ساكتة
مش بإيدي حاجة اعملها
انتي لازم تفضلي معانا هنا علطول
ايه!! ازاي. لا طبعا
انتي شايفة ان فيه حل غير كده
بصراحة لا بس مقدرش اعمل كده
طب لحد ما تخفي طيب
انا هقعد عندكوا كام يوم معلش وبعدها ربنا يسهل.
لا طبعا ده انتي تنورينا
متشكرة
يلا ياولاد عشان تاكلوا انا عملتلكوا الاكل
يلا تعالي كلي معانا
لا انا هاكل في الاوضة هنا
تعالي بس
حاضر
يلا بقا يا حبيبتي اول مرة تدوقي من اكلي قوليلي رايك
انتي كل حاجة بتعمليها حلوة يا ماما
تسلملي ياحبيبي
الاكل جميل اوي يا طنط تسلم ايدك
ربنا يخليكي ياحبيبتي انتي باين عليكي طيبة وبنت ناس
شكرا يا طنط.
في بيت وعد
هنعمل اي ي محمود هنجيبها ازاي
_مش عارف انا دورت عليها في كل حتة وملقتهاش
تلاقيها ضحكت على أي حد في الشارع وصعبت عليه
_ده لو حصل ولقيتهاا نهايتها هتبقى على ايدي
التليفون بيرن..
الو ياحبيبتي عاملة ايه وحشتيني
وانتي كمان وحشتيني اوي عاملة ايه
الحمدلله تمام انتي فينك نفسي اشوفك اوي
وانا كمان ما تيجي عندي انا عزماكي على الغدا بكرة
هشوف واقولك لو فاضية
يلا تعالي عشان في ضيفة عندنا كمان عايزاكي تشوفيها
ايه ده ضيفة مين دي
لا لما تيجي عندي هتشوفيها
تمام يا حبيبتي هسأل محمود واقولك
تمام مع السلامة
الله يسلمك
_مين دي ي منال
دي مروة اللي انت عارفها عزماني بكرة على الغدا قولت اخد رأيك قبل ما اروح
_ماشي
متقلقش هنجيبها يعني هنجيبها.. هتروح مننا فين
منال كلمتها تاني وبلغتها انها موافقة تجيلها..
في البيت اللي وعد عايشة فيه
ياولاد انا عندي ليكم مفاجأة
خير يا طنط مفاجأة ايه
واحدة صاحبتي هتيجي بكرة على الغدا تقعد معانا وتشوفكوا تسلم عليكوا
مانتي عارفة يا ماما مبحبش اشوف الستات صحابك دول
لا لا دي كويسة.. وعيب تتكلم عليهم كده
خلاص ماشي اسف
يلا تعالي معايا نوضب عشان لما تيجي
مبعرفش اوضب
تعالي بقولك
بضحكخلاص خلاص يا طنط سيبيه انا هوضب مع حضرتك
كتر خيرك يا حبيبتي شوف الاحترام
وقعدوا يضحكوا
تاني يوم
تعالوا يلا عشان تسلموا علي طنط منال
دخلت وانا وشي في الأرض دي أول مرة اقابل ضيوف وكده رفعت راسي عشان اسلم عليها..
پصدمة ماما!!!!
البارت 4..
ماما!!!!
انتي ايه اللي جابك هنا
وعد هي دي مامتك!!
انا مش فاهمة اي حاجة خالص هي وعد تقربلك ي منال
ايوة دي.. دي تبقى بنتى انا لازم أخدها معايا دلوقتي عشان نروح
پخوف ارجوكي ي طنط انا عايزة اقعد معاكي انا مش هروح معاها ارجوكي متسيبيهاش تاخدني.
وعد مش هتتحرك من هنا انتي عايزاها ترجع معاكي ليه مش كفاية اللي عملتيه فيها
انت ايه اللي دخلك في الموضوع دي بنتي وانا أخدها واعمل اللي انا عايزاه وانت ملكش دعوة
محمد خلاص احنا ملناش دعوة متدخلش نفسك في مشاكل عشان حد منعرفهوش
وانا بقول وعد مش هتتحرك من هناا
مامت وعد ضړبته بالقلم اخرس ي قليل الادب انت ملكش اي حق تدخل في الموضوع ده
پغضب لا ليا
عشان ايه ان شاء الله!
عشان.. عشاان وعد تبقى مراتي
بصيتله پصدمة ايه. ايه اللي بيقوله ده. ده هيوديني في داهية
نعمم!! الكلام ده صحيح ي وعد!!
اترددت اا.. ايوة صحيح
راحت تضربها بس محمد لحقها وبعد ايديها عنها.
اوعي تقربيلها تاني انتي عارفة لو قربتلها هعملك ايه
مامتها خاڤت ومشيت بسرعة
وكل ده مامت محمد واقفة ومصډومة ومش مصدقة اللي بيحصل.
ايه اللي انت عملته ده ي محمد انا مربتكش على كده.. اتجوزت من ورايا وبتمد ايدك على واحدة قد مامتك!!
ماما اسمعيني بس انا هفهمك..
ابعد عني انت مش ابني اللي اعرفه
ومشيت وسابته واتجاهلت كلامه.
انت ايه اللي عملته ده انت هتودينا في داهية ! . خليت مامتك تغضب عليك ومامتي تغضب عليا وكل ده بسببي.
وعد اسمعيني انا بحبك بجد من ساعة ماعرفتك وقولت كده عشان انقذك منها ولو على الجواز انا ممكن اتجوزك دلوقتي حالا ويبقى كلامي مش كدب
انت بتقول
اي يا محمد ازاي.. ده مستحيل يحصل و مامتك مستحيل توافق على حاجة زي دي.
ثانية كدا انت متجوزتهاش!!
ماما هو انتي كنتي بتسمعينا
ايوة عشان اعرف اذا كان كلامك صح ولا لا و وعد انا ظلمتها انا اسفة يابنتي
ي طنط انا مقدرش اعمل حاجة حضرتك مش موافقة عليها.
ماما انتي لو عرفتي اللي حصلها كنتي هتوافقي اني اتجوزها
وحكولها علي كل حاجة.
اييه!! منال اللي انا مصاحباها طول عمري عملت كده لا لا مستحييل دي أطيب واحدة عرفتها في صحابي كلهم واللي فضلت معايا اكيد فيه سر ورا الموضوع ده
سر سر ازاي يعني
مش عارفة يابني الله اعلم
اناا.. انا لازم امشي دلوقتي انا سببتلكوا مشاكل كتير اوي.
تمشي فين انا هروح معاكي ي وعد
لا مش هينفع طبعا.
طب انتي رايحة فين
بحزنهرجع البيت مفيش حل غير كده وهستحمل كل اللي يحصل.
اييه لا ي وعد انتي بتضيعي نفسك انا مش ضامن يعملوا فيكي حاجة
بحزن شديدانا هروح كفاية اني بوظتلكوا كل حاجة
كان بينادي عليها كتير جريت بسرعة وفتحت الباب وخرجت وخرج وراها علطول لحد مالحقها.
مسك ايديها ووقفها
استني هنا ي وعد انتي ازاي هتروحي
سيبني ي محمد خلاص مفيش اي حل تاني غير كده هي كده كده هتدور عليا لحد ماتلاقيني وهترجعني.
انا مش هديلها فرصة تعملك كده
بعياط ي محمد بقا افهم انا مبحبكش.
پصدمة ايه!! مبتحبنيش! طب ليه ادتيني فرصة احبك واتعلق بيكي.. ليه ي وعد
عموما انا اسف ي وعد اوعدك اني مش هقربلك تاني..
مشي وسابها وكانت بټعيط اكتر واكتر..
بعياط في سرها انا مكنش قصدي اقول كده انا بحبك اوي انا اسفة بس مش عايزاك ټتأذي بسببي
ومشيت ورجعت بيتها..
في البيت
ازيك ي ماما
ازيك ي وعد عاملة ايه
بصيتلها باستغراب الحمدلله.
دخلت اوضتي وانا مصډومة مش يمكن بحلم ولا حاجة.. دي مشتمتنيش خالص ولا عملت اي حاجة اي ده لا انا مش بحلم.. طب هي دي ماما يوه انا مش فاهمة حاجة خالص عموما الحمدلله انها مشتمتنيش ولا عملتلي حاجة
نمت وصحيت ع صوت خبط في الباب..
ببص في الساعة ايه ده!! هي سابتني انام كل ده معقول ولا تكون نسيت دي الساعة 1 الضهر يالهوي اعمل ايه اكيد اللي بيخبط دي هي..
فتحت الباب پخوف لقيتها ماما..
اناا.. انا اسفة يا ماما مكنتش اعرف اني هيروح عليا نومة كده بجد اسفة مش هعملها تاني.
لا عادي نامي براحتك عموما انا خبطت عشان اجيبلك الفطار
تنحت كده هي دي ماما اللي انا اعرفها
سرحتي ف اي
لا ولا حاجة شكرا اوي يا ماما انا هخلص بسرعة وهعمل لاخواتي الفطار.
لا مش لازم انا عملتلهم
اتفاجئت وقفلت الباب من امتي وماما بتعمل الفطار لاخواتي انا مش فاهمة اي حاجة هي ماما اتغيرت كده ازاي..
فطرت وخلصت بعدها خرجت من الاوضة وروحت انادي على شهد..
يلا
ي شهد انا جهزت اهو.
جهزتي ليه
هو انتي مش هتروحي الكلية.
مانا روحت ورجعت
روحتي ازاي مش انا اللي بوديكي علطول واجيبك عشان مش بتعرفي تروحي لوحدك.
اه ماهي ماما بقت بتوديني و توصلني للبيت
دخلت
منالمامت وعد كانت قاعدة في اوضتها كانت دايما حزينة لحد ماسمعت صوت تليفونها بيرن لقيتها مروة مامت محمد
مكانتش عارفة ترد عليها ازاي ولا تودي وشها منها فين قالت ترد وخلاص ويحصل اللي يحصل..
الو
الو ي مروة ازيك عاملة ايه
بنتك فين ي منال انا عايزة اكلمها
وعد موجودة ليه هو فيه حاجة!
انا عرفت كل حاجة ي منال ومش عارفة ازاي انتي عملتي كده احنا صحاب من يوم ما اتولدنا واكيد أسرارنا مع بعض ممكن اعرف ليه عملتي مع وعد كده انا اعرف ان دي مش شخصيتك اي اللي حصل خلاكي تعامليها بالشكل ده وعد بنت جميلة وأخلاقه كويسة متستحقش المعاملة دي ليه كنتي بتعمليها كده
خلاص ي مروة انسي الموضوع ده
لا طبعا بنتك يعني بنتي وانتي بتحكيلي كل حاجة ومحكيتليش وانا لازم اعرف قوليلي ليه كنتي بتعملي وعد كده
بحزن عشان..
عشان ايه
وعد
مالها وعد
بعياط مش بنتي
ايه!!!!
بحبكوا وعايزة تفاعل عشان اكتب البارت الخامس
البارت 5..
بعياط مش بنتي
ايه!!!!مش بنتك ازاي يعني
بحزن ايوة ي مروة انا كنت بعاملها كده عشان هي مش بنتي
طب مش بنتك امال بنت مين يعني
معرفش
متعرفيش ازاي
انا هحكيلك كل حاجة
Flash back....
من 19 سنة..
كان الجو برد الدنيا بتشتي جامد اوي كنا انا و محمود ساعتها متجوزين و كنا مخلفين شهد كنت بمشي في الشارع وبجري من كتر المطر فجأة وانا ماشية سمعت صوت طفلة بتصوت وخاېفة اوي مكنتش عايزة اسيبها روحت في كل حتة ادور على مصدر الصوت لحد ما لقيت طفلة عمرها 4 شهور كده ومحطوطة على الأرض مكنتش عارفة اعمل ايه أخدها ولا اعمل ايه بس كانت قاعدة بټعيط و تترعش من السقعة ومحدش كان معاها بس مكنتش عايزة أخدها عشان لو محمود شافها معايا هيبهدلني اعمل ايه يارب مش عارفة اتصرف ازاي في الاخر قولت هاخدها معايا ويحصل اللي يحصل حرام اسيب بنت في الشارع ملهاش اي ذنب وټموت بسببي..
اخدتها معايا ووكنت شايفاها فضلت اهدي فيها وكنت بحط فوقيها حاجة عشان الشتا لحد ما هديت ونامت..
وصلت البيت..
فتحت الباب وانا خاېفة ومش عارفة لو شافني ومعايا طفلة هقوله ايه هتصرف ازاي قطع تفكيري دخوله..
_ايه ي منال اللي اخرك كل ده و.. ايه ده مين دي!!
پخوف انا كنت ماشية ي محمود ولاقيتها في الشارع و مش معاها حد كانت بتصوت وتترعش مقدرتش اسيبها حكيتله كل اللي حصل..
بعصبية_ايه اللي انتي عملتيه ده وهنوديها فين ولا هنصرف عليها منين الطفلة دي انا مش مسؤول عنها انتي اللي مسؤولة انتي بتعملي تصرفات كتير غلط من غير ما تاخدي رأيي ي منال ابقي اصرفي عليها انتي بقا
فضل يزعق فيا و يشتم وفي الاخر قالي
_اسمعي ي منال يا انا يا الطفلة
انا مش هسيبها ي محمود هي ملهاش ذنب
_كده طب ماشي ي منال يعني انتي اختارتيها
ومشي وقفل الباب
وقبل ما يمشي طلقني..
طلقني ليه كل ده عشان اخدت بنت ملهاش اي ذنب ټموت في الشارع بسبب السقعة
متابعة القراءة